سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۵
کد مطلب : 129659
سخنگوی قوه قضاییه خبر داد:

محکومیت قطعی یک وزیر سابق

محکومیت قطعی یک وزیر سابق
در حالی که یکی از وزرای سابق که به اتهام فساد اقتصادی محکوم شده و ریاست قوه قضاییه نیز چندی پیش آن را اعلام کرده بود، با وجودی که در یکی از مراسم گرامیداشت رئیس جمهور شهید دیده شده، سخنگوی قوه قضاییه از محکومیت قطعی او خبر داد.
اصغر جهاگیر در پاسخ به پرسشی درباره محکومیت قطعی یک وزیر (سابق) و اینکه قبلا رییس قوه قضاییه گفته بود او به سه سال زندان محکوم شده ولی اخیرا در یکی از مجالس دیده شده است، گفت: ریاست قوه قضاییه موضوع محکومیت این فرد را اعلام کردند والا قوه قصاییه هیچ گونه مسامحه‌ای در مورد افراد مختلف نداشته و ندارد. حکم محکومیت او به تازگی قطعی شده و در حال اجرای حکم است اگر چه او درخواست اعمال ماده ۴۷۷ کرده ولی اگر پذیرفته نشود اجرا خواهد شد.
اصغر جهانگیر دیروز در نشست خبری با خبرنگاران نخست، به شهادت سید ابراهیم رئیسی اشاره کرد و گفت: فقدان رئیس جمهور شهید برای همه ما مصیبت‌زا است و  امیدواریم که به برکت وجود مقام معظم رهبری این درد التیام پیدا کند و با ظهور امام زمان دل‌های مومنین و مسلمانان شاد شود.
وی سپس به پرسش‌ها پاسخ داد و در پاسخ به پرسش خبرنگار سیاست روز درباره صدور کیفرخواست برای پرونده اعضای یک خانواده که وعده پیش‌فروش خودرو داده بودند و ۷۹۷ میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال نیز کلاهبرداری کردند، گفت: متهمان این پرونده دو نفر هستند که هر دو بازداشت و در زندان به سر می‌برند. نحوه کار این افراد به این صورت بوده که با اخذ وجوهی از مالباختگان در قبال پرداخت سود، برای تضمین اصل پول دریافتی و سود  قراردادهای پیش‌فروش خودرو را با مالباختگان تنظیم می‌کردند. وی افزود: با شکایت ۴۸ نفر از این مالباختگان پرونده تشکیل شد و منجر به صدور کیفرخواست شده است. یک جلسه دادگاه نیز تشکیل شده است. در حال حاضر کارشناسی اموال  در حال انجام است. در مرحله تحقیقات در دادگاه قرار داریم که نتایج به محض اینکه مشخص شود اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
و در پاسخ به سوالی درباره اصل شفافیت و انتشار آرای قضایی گفت: انتشار عمومی آرای قضایی به عنوان یکی از موضوعاتی بوده که از سوی دستگاه قضایی پیشنهاد شده است اما برای انتشار آرای قضایی ملاحظاتی را باید در نظر گرفت. سند تحول قضایی در برخی جاها نیاز به اصلاح قانون دارد و  برخی از بخش های سند نیاز به اعتبارات دارد. ناگفته نماند ۹۰ میلیون هم آرای قضایی  بازگذاری شده است. امیدواریم ظرف زمانی مقرر در سند تحول قضایی آرا منتشر شود.
جهانگیر در پاسخ به پرسشی درباره اینکه در رابطه با موضوع «شاهد فروشی» که چندی پیش رییس مرکز آمار قوه قضاییه به آن اشاره داشت، قوه قضاییه چه اقداماتی برای جلوگیری از این پدیده انجام داده یا خواهد داد؟ گفت: راه‌های مختلفی را ما دنبال کردیم و سامانه‌ای به عنوان سامانه ثبت اطلاعات شهود و مطلعین در دستگاه قضایی راه اندازی شده است. در این سامانه اطلاعات کسانی که شهادت می‌دهند ثبت می‌شود و به قاصی هشدار می‌دهد که اجازه اخذ گواهی به شاهدین حرفه‌ای و پولی شناخته می شوند ندهد. این یکی از اقداماتی است که  در راستای احقاق حقوق مردم انجام شده است. در لایحه‌ای که سازمان تعزیرات در این زمینه آماده کرده و در حال ارسال به مجلس است، اصلاحیه بیشتری برای برخورد با شهادت دروغ انجام شده است تا شهادت دروغ برای همیشه مرتفع شود. وی در پاسخ به سوالی درباره کوه‌خواری در لواسان گفت: گزارش‌های مطرح درباره کوه‌خواری در حوزه لواسان را پیگیری می‌کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال گفت: در خصوص فساد فوتبال در رفسنجان باید بگویم در سال گذشته صندوق بازنشستگی صنایع مس ملی شکایتی علیه مدیران وقت باشگاه مس رفسنجان انجام شد و اتهاماتی متوجه افراد از جمله جعل و سندسازی و خیانت در امانت کرده بود لذا در این پرونده بحث مجرمانه ای مطرح بود و در دستگاه قضایی شروع به رسیدگی شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه حکم تبرئه یاسین رامین نقض و او محکوم شده و در خارج از کشور است؟ گفت: در خصوص همه کسانی که محکومیت پیدا می‌کنند و در خارج از  کشورند، دستگاه قضایی اقداماتش را انجام می‌دهد. در این پرونده بلافاصله وقتی حکم  قطعی شد،  با پیگیری‌های صورت گرفته در ۲۶ ماه گذشته در اجرای احکام کارکنان دولت، اعلان قرمز در خصوص او صادر شد و بحث اعاده ایشان به کشور دنبال خواهد شد.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده لاکسون گفت: این پرونده مرداد ماه سال گذشته با گزارش ضابط در شعبه چهارم بازپرسی دادسرای استان اسلام تشکیل شد. وی ادامه داد: از مردادماه سال گذشته تحقیقات در خصوص این پرونده آغاز شد، دستورات متعددی بازپرس پرونده در خصوص شناسایی سرشاخه‌های باند و هرمی بودن این شرکت صادر کرد. در نهایت منجر به احضار متهمین شد. از طرف دیگر با توجه به اینکه سرمایه گذاری زیادی از سوی مردم در خصوص این شرکت های شده بود بلافاصله نسبت به شناسایی  و مسدودسازی حساب های شرکت اقدام شد تا امکان جابجایی حساب‌ها وجود نداشته باشد.
سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: متهمین اصلی پرونده لاکسون احضار و با قرار بازداشت موقت به بازداشتگاه معرفی شدند. تا کنون قریب به ۲هزار نفر اعلام شکایت کردند که قریب ۱۷۰۰ نفر استان ایلام و مابقی از سایر استان‌ها هستند. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه درباره آیین‌نامه‌های قانون الزام به ثبت رسمی اسناد غیرمنقول تاکنون چه اقداماتی انجام شده گفت: با تصویب قانون در اردیبهشت توسط مجمع مصلحت نظام، با توجه به اینکه در این قانون مصوب شده است تعدادی آیین نامه برای اجرای قانون نوشته شود، این مهم در دستور کار قرار دارد.
سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده حسن میرکاظمی (حسن رعیت) گفت:حسن رعیت به ۲۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است که همچنان در زندان اوین به سر می برد. جهانگیر در پاسخ به سوالی در خصوص تدابیر قوه قضائیه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: دادستانی کل کشور که در هیئت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری و کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری عضویت دارد در فرآیند برگزاری صحیح انتخابات و تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی نقش آفرینی دارد.
وی بیان کرد: تشکیل شعب ویژه رسیدگی خارج از نوبت به تخلفات و جرائم انتخاباتی در هر حوزه قضایی و انجام اقدامات پیشگیرانه توسط تشکیلات قضایی هر شهرستان  بخش از دیگر وظایف قوه قضاییه در فرآیند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.
 
هدا بذرافشان
https://siasatrooz.ir/vdcjihevhuqe8mz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی