دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
کد مطلب : 129771

وام ۷۰۰میلیونی قفل خانه‌دار شدن را باز می‌کند؟!

وام ۷۰۰میلیونی قفل خانه‌دار شدن را باز می‌کند؟!
این روزها در حالی خبر از احتمال افزایش وام مسکن نهضت ملی مسکن به 700 میلیون تومان منتشر شده است که میزان اقساط این وام ابهامات بسیاری را در باز شدن قفل خانه دار شدن بسیاری از مستاجران ایجاد کرده است.
مسکن همچنان از اصلی‌ترین چالشهای کشور می باشد بگونه‌ای که انتظار اولیه و مهم مردم از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را نیز توجه به این مسئله می باشد. دولت سیزدهم و رئیس جمهور شهید که وعده ساخت سالی یک میلیون مسکن را داده بود در نزدیک به سه سال حضور در عرصه مسکن سازی گام‌هایی را برای تکمیل طرح مسکن مهر که در دوران 8 ساله دولت یازدهم و دوازدهم و بویژه 6 سال وزارت عباس آخوندی بر وزارت مسکن و شهرسازی بر زمین مانده بود انجام دادند. عباس آخوندی وزیر مسکن دولت روحانی بر این ادعا بود که ساخت مسکن امری پوپولیستی و سوسیالیستی است و او هرگز یک ساختمان نیز نهاد ساخت البته وی در زمان ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری مدعی ساخت یک میلیون مسکن شد!!!
یکی از طرح‌های جامع دولت سیزدهم را اجرای طرح نهضت ملی مسکن تشکیل می‌داد که قرار بر ساخت یک میلیون مسکن در سال را داشت. از جمله تدابیر این طرح را افزایش وام به متقاضیان تشکیل می‌داد.
در جدیدترین اقدامات در این حوزه، مدیرعامل صندوق ملی مسکن از ارائه پیشنهاد افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن به 700 میلیون تومان خبر داد و گفت: این پیشنهاد باید توسط شورای‌عالی مسکن تصویب شود.
در زمان حاضر مبلغ وام پروژه‌های نهضت ملی مسکن سراسر کشور (در شهرها) 550 میلیون تومان با سود 18درصدی است. مبلغ اقساط این وام که بایستی در دوره 20ساله بازپرداخت شود در دو سال اول ماهانه حدود 5 میلیون تومان است و در سال‌های بعدی افزایش می‌یابد. دولت سیزدهم با هدف کاهش فشار بر متقاضیان نهضت ملی مسکن شرایطی را فراهم آورد تا بازپرداخت به‌صورت پلکانی محاسبه شود.
چنانکه تسنیم گزارش کرده است، دی‌ماه سال گذشته اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن دراین‌باره به تسنیم گفته بود: قرار بر این شده است که اقساط وام نهضت ملی مسکن پلکانی شود؛‌ در این صورت وام‌گیرنده در ماه‌ها و سال‌های ابتدای دوره بازپرداخت تحت فشار ـ اقساط بالا ـ قرار نمی‌گیرد.
وی افزود: بر این اساس در دو سال ابتدایی بازپرداخت، اقساط حداکثر ماهانه 5 میلیون تومان است تا در توان متقاضیان نهضت ملی مسکن باشد. پس از دو سال نیز، اقساط به‌صورت پلکانی دریافت خواهد شد.
اکنون این گمانه‌زنی مطرح است که احتمالاً با افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن به 700 میلیون تومان، در دو سال ابتدایی همان روش اشاره‌شده توسط مدیرعامل صندوق ملی مسکن برای دوره بازپرداخت اجرا خواهد شد و باید دید مبلغ اقساط در دو سال اول چه‌میزانی خواهد بود.اما با این حال در محاسبه بازپرداخت تسهیلات 700میلیون‌تومانی به‌روش ساده، متقاضی باید در دوره 20ساله ماهانه 10 میلیون و 803 هزار تومان اقساط پرداخت کند.کل بازپرداخت وام مذکور در ماه 12 سال بیستم حدود 2 میلیارد و 593 میلیون تومان خواهد بود. در واقع سود این تسهیلات حدود یک میلیارد و 893 میلیون تومان است.
اکنون این مسئله مطرح است اولا آیا همه متقاضیان نهضت ملی مسکن که عموما نیز از اقشار کارگری و ضعیف هستند توان پرداخت چنین اقساط وامی را دارند و ثانیا آیا بازپرداخت با این میزان بازپرداخت اصلا به صرفه می باشد یا خیر.؟ آنچه به نظر می‌رسد باید مورد توجه قرار گیرد از یک سو میزان اقساط وام است و از سو دیگر میزان بازپرداخت‌هاست که رقمی نجومی را نشان می‌دهد.
در این میان توجه به ساخت مسکن در شهرهای کوچک و روستایی از نکات مهم در تحقق طرح نهضت ملی مسکن است که می‌تواند از تمرکز تسهیلات در کلان شهرها جلوگیری نمایند. فرایندی که در دولت سیزدهم پیگیری شده است چنانکه  رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از فرآیند ساخت ۸۱۶ هزار و ۹۸۷ واحد مسکونی شهری و روستایی در کشور و تحویل بیش از ۳۱۲ هزار واحد به متقاضیان خبر داد.«غلامرضا صالحی» افزود: تاکنون بنیاد مسکن ۸۳۸ هزار و ۲۷۹ قطعه زمین روستایی برای واگذاری به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تامین کرده است.وی گفت: از واحدهایی که در حال ساخت هستند تاکنون ۳۱۲ هزار و ۷۳۴ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده و ۵۰۴ هزار و ۲۵۳ واحد در دست اجراست.
صالحی ادامه‌داد: از واحدهایی تکمیل و بهره برداری شده توسط بنیاد مسکن، ۲۹۳ هزار و ۵۲۴ واحد روستایی و ۱۹ هزار و ۲۱۰ واحد شهری است.این مقام مسئول توضیح‌داد: از واحدهای در دست اجرا نیز ۲۵۲ هزار و ۱۵۳ واحد روستایی و بقیه شهری است.رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در توضیح تامین زمین توسط آن بنیاد به میزان یک میلیون قطعه در روستاها در ۲ سال گذشته و امسال، گفت: بنیاد مسکن تعهد کرده است تا در ۲ سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به میزان یک میلیون قطعه زمین روستایی برای واگذاری به واجدان شرایط تامین کند که تاکنون ۸۳۸ هزار و ۲۷۹ قطعه زمین روستایی تامین شده است.
 
سمیه ملکی
https://siasatrooz.ir/vdcefo8zzjh8wfi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی