يکشنبه ۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲
کد مطلب : 129893

وعده‌ها و مواضع کاندیداها در واپسین روزهای تبلیغات

وعده‌ها و مواضع کاندیداها در واپسین روزهای تبلیغات
محمدباقر قالیباف: اقتصاد سیاست‌زده محکوم به مرگ است
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه سیاست‌زدگی بر اقتصاد، مرگ اقتصاد است، خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصاد حل می‌شود به شرطی که سیاست‌زدگی بر اقتصاد نباشد.
محمدباقر قالیباف دیروز در نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی که در اتاق بازرگانی برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز ملی اصناف اظهار کرد: کسانی که در جبهه حضور داشتند، بر این باورند که کار نشد ندارد.
وی با اشاره به تکمیل پروژه اتوبان امام علی (ع) پس از حدود ۴۰ سال گفت: این اتوبان حدود ۴۰ سال به صورت نیمه کاره رها شده بود. تنها یک نفر از مدیرانی که با ما همکاری داشتند، برای تکمیل این پروژه نیمه موافق بود. این در حالی است که تمامی مدیران ما در تصمیم گیری‌ها شجاع بودند. وی با بیان اینکه اکنون برای حل مشکلات باید سیستم‌های بروکراسی را کنار بگذاریم، تصریح کرد: امروز رئیس قوه مجریه باید قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد. در وضعیتی که ما از خودروهای ۳۰ سال کار کرده استفاده می‌کنیم و از طرفی مابه‌التفاوت قیمت یک خودرو کارکرده ۵ سال با خودروی نو بسیار چشمگیر است باید از ورود خودروهای ۵ سال کارکرده استقبال کنیم چراکه با استفاده از این ظرفیت می‌توانیم عمر متوسط ۲۰ ساله ماشین‌ها در کشور را به ۷ سال کاهش دهیم. در این صورت مابه‌التفاوت قیمت گازوئیلی که مصرف می‌شود، (نسبت ماشین های ۵ سال کارکرده و ماشین های سی سال کارکرده) طی ۵ سال، می‌تواند جایگزین ارز استفاده شده در این حوزه شود.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: خودروساز داخلی ما نه خودروساز هست و نه خودروساز خواهد شد. از همین رو باید یک مدیر تصمیم درستی بگیرد تا برخی نگویند تولید متوقف شده است بلکه باید رانت و بی‌عرضگی متوقف شود. ما قادر به ساخت پلتفرم خودرو نیستیم، یک پلتفرم خودرو حداقل ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم دارد و حداقل ۴۰ میلیون تیراژ می‌خواهد تا اقتصادی باشد.قالیباف با اشاره به اینکه هم اکنون موقعیت ترانزیتی داریم اما یک ماشین نداریم به اروپا برود! خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور باید معطوف به هدف، قابل کنترل، پیش‌بینی‌ پذیر باشد. اما امروز اقتصاد کشور ما هیچ یک از این ویژگی‌ها را ندارد. نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بسیاری از محصولات به ویژه در بخش کشاورزی فاصله قیمتی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده، ۱۰ برابر است، گفت: اگر به دنبال رشد اقتصاد هستیم باید به ابتدای زنجیره (برای تولید) کمک کنیم.
قالیباف با تاکید به جذب سرمایه داخلی اظهار کرد: بارها اعلام کردم که نمی‌گوییم نباید تحریم را حل کنیم، اما اگر به تولید رانت اضافه داده شود، این امر می‌شود ضد تولید. وی همچنین با بیان اینکه من موافق مذاکرات بودم خاطرنشان کرد: مذاکره یک روش مبارزه است. در سیاست باید همواره به این نکته توجه داشت که با دشمن خود سخن می‌گوییم. امریکا نه تنها از پس از انقلاب دشمن ما است بلکه در طول تاریخ دشمن ما بوده است.

علیرضا زاکانی: توزیع امکانات ناعادلانه است
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه مردم مبتنی بر شرایط فعلی مصرف انرژی در کشور در طول سال تا ۶ گرم یارانه طلا - یعنی معادل اعتباری آن - را دریافت خواهند کرد که از آسیب تورم در امان است و ارزشش کم نمی‌شود.
علیرضا زاکانی در اجتماع جامعه ورزش و جوانان گفت: انقلاب اسلامی انقلابی مکتبی و مردم پایه است. مردم باید در تمام ساحات، سالار و آقا باشند. بزرگترین فرصت نیروی انسانی و مردمی هستند که نیاز به توجه دارند.
وی گفت: ما در کشور امکانات کم نداریم، توزیع امکانات ناعادلانه است و این سبب شده عده ای از نداشتن نتوانند سر بر بالین بگذارند و به دلیل بی سرپناه بودن آرامش نداشته باشند اما ما با شناختی که از منابع داشتیم اول رفع نیاز و پس از آن پیشرفت و آبادانی را در دستور کار قرار داده‌ایم.
زاکانی تاکید کرد: در حوزه رفع نیاز مردم، اولویت را سبد رفاه قرار دادیم. توزیع عادلانه یارانه طلا برای همه در همین زمینه است. همه مردم مبتنی بر شرایط فعلی مصرف انرژی در کشور در طول سال تا ۶ گرم یارانه طلا یعنی معادل اعتباری آن را دریافت خواهند کرد که از آسیب تورم در امان است و ارزشش کم نمی‌شود. وی همچنین بر توجه به ورزش حرفه‌ای و قهرمانی تاکید و اظهار کرد: با فدراسیون‌های حرفه‌ای هم همکاری داشتیم. ۵ باشگاه به فدراسیون کشتی دادیم. همچنین چندبرابر کردن پایه اعتبارات شهرداری در حوزه ورزش نیز از دیگر اقدامات ما هستند.
زاکانی یادآور شد: از سال گذشته تفاهمات جدی در حوزه ورزش قهرمانی در تهران انجام شده که این روند باید به کل کشور تسری پیدا کند و تک تک شهرها هویت ورزشی داشته باشند.

مسعود پزشکیان: به‌خاطر رای، وعده‌ای نداده‌ام
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من هیچ وقت بخاطر رای وعده‌ای ندادم؛ الان هم در مناظرات وعده‌ای ندادم و فقط گفته‌ام که از کارشناسان استقاده خواهیم کرد؛ الان هم می‌گویم که من از کارشناسان استفاده خواهم کرد؛ کارشناسانی از دانشگاه‌ها و همچنین نظرات کارشناسی بین‌المللی و قطعاً به دنبال آن هستیم که مشکلات روابط خارجی مان را حل کنیم؛ اگر این کار را انجام ندهیم و FATF را حل نکنیم، به پیر و پیغمبر نمی‌شود کاری انجام داد.
مسعود پزشکیان در نشست هم اندیشی هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه «امروز توسعه صنعتی کشور ارتباطی با محیط زیست و سایر حوزه‌ها ندارد»، اظهار کرد: امروز باید یک ظرفیت اجتماعی ایجاد شود و اعضای اتاق بازرگانی یک نقشه روشنی ارائه دهند و توقع داشته باشند که دولت‌ها آن را داشته باشند؛ مجموعه اتاق بازرگانی می‌تواند اتاق فکری برای دولت باشد و من آمادگی دارم اگر نقشه روشنی از سوی اتاق بازرگانی تدوین شود آن را به طور کامل اجرا کنم.
وی با تاکید بر اینکه بدون همکاری و مشارکت همدیگر راه به جایی نخواهیم برد، گفت: برای تحقق پیام رهبری که فرمودند مشارکت خصوصی برای تولید، ما آمادگی داریم که بخش خصوصی به اتاق فکر و نقشه کش دولت تبدیل شود و در این مسیر نیز از دانشگاه‌ها و خارج از کشور کمک بگیرد. نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نه من و نه دیگران نمی‌توانیم نسخه صریحی برای حل مشکلات اقتصادی بدهیم، اظهار کرد: در این نسخه باید نظر کارشناسان، مستندات علمی و تجربیات بین‌المللی نیز وجود داشته باشد.
پزشکیان در ادامه در پاسخ به مطالبه‌ یکی از افراد حاضر در نشست در خصوص حضور بانوان در کابینه دولتش عنوان کرد: ما می‌توانیم بستر را فراهم کنیم و در حالت برابر و شایستگی بین زن و مرد فرقی نگذاریم. من می‌توانم موانعی که در روند پیشرفت بانوان وجود دارد را حذف کنم. از سوی دیگر از نظر ذهنی با اندیشه‌هایی در جامعه مواجهه‌ایم که نمی‌توانیم آنها را حذف کنیم، در این خصوص باید بنشینیم و با صاحبان این اندیشه‌ها گفتگو کنیم و موانعی که از سوی آنها ایجاد می‌شود را برطرف نماییم. اگر می‌خواهیم اصلاحی در سیستم ایجاد کنیم باید از مسیر علمی برویم. همچنین باید آلترناتیوهایی برای حل مسائل خود داشته باشیم؛ چرا که هر چقدر این آلترناتیوها بیشتر باشد قدرت حل مسئله ما نیز افزایش می‌یابد.

قاضی‌زاده هاشمی: بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بانک ها باید از بنگاه داری خارج شوند. بانک های ناتراز یا باید اصلاح شوند و یا باید منحل شوند. باید یک بازار رسمی و تبادلی ارز در کشور ایجاد شود. با ۵۰۰ یورو نمی‌شود یک سفر قابل توجهی رفت. بنابراین با این مبلغ فقط بازار سیاه درست می‌شود.
قاضی زاده هاشمی که در دانشگاه تهران حضور یافته بود افزود: ورود من به عرصه مدیریتی کشور از دانشگاه بوده است و به عنوان کاندیدای دانشجویی وارد مجلس شدم. به علت دو قطبی های فرهنگی و سیاسی جامعه ایران در برخی از موضوعات دچار افت شده ایم. وی ادامه داد: در دهه ۹۰ سفره ایرانیان ۳۰ درصد کوچکتر شد. باید کاری کرد تا اعتماد عمومی به جامعه برگردد. برای این کار یا باید چهره های اجماع ساز مثل شهید رئیسی و حاج قاسم به میدان بیایند و یا باید از نهادهای میانجی استفاده کرد.
کاندیدای انتخاباتی خاطرنشان کرد: خانواده مهم ترین نهاد مشترک در جامعه ایرانی است. ۹۵ درصد از جوانان ایرانی میل به تشکیل خانواده دارند. دولت باید نهاد خانواده را دست بگیرد و با گفتمان آن روابط اجتماعی را تقویت کند. دولت مردم و خانواده می خواهد به مردم قدرت بدهد و برای این هدف از مسیر خانواده و میدان داری به آن می‌گذرد.
نامزد انتخاباتی ادامه داد: نباید قهرمان های ملی خود را در انتخابات هزینه کنیم. بنده که عضو کابینه ایشان بودم نمی گویم که راه ایشان را ادامه می‌دهم. نباید شهید رئیسی را تمام کنیم. شهدا باید شاخصه ای برای سنجش مردم شوند. اما وقتی به بزرگی دسترسی نداریم معمولا نزد شاگرد او می رویم.
وی ادامه داد: موضوع حل تورم در جهان تنها موضوع مورد اشتراک تمامی کارشناسان است و راه حلی ثابت دارد. هر مقدار رقمی که گفتیم به عنوان تسهیلات به مردم اعطا میکنیم، در حال حاضر منابعش در بانک‌ها وجود دارد. سال ها بود که بانک مرکزی عملکرد خوبی نداشت و در دوسال گذشته روند خوبی را پیش گرفته است. بانک های خصوصی حق ندارند هرکار که دلشان می‌خواهد انجام دهند. دوستانی که سال ها مدیریت امور کشور دستشان بوده و عملکرد خوبی نداشتند، مجدد ادعای مدیریت درست کشور را دارند. کاندیدای انتخاباتی بیان کرد: کسانی که به هر دلیلی توانایی کار ندارند باید مورد حمایت دولت ها قرار بگیرند، اما غیر از آن باید خانواده ها را مورد حمایت قرار داد.

سعید جلیلی: به حضور در گعده‌های سیاسی و لابی‌ها اعتقادی ندارم
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه انتقادی به عملکرد گذشته خود دارید؟ گفت: شاید درباره برخی موضوعات کمتر صریح حرف زده‌ام.
سعید جلیلی در برنامه بدون تعارف اظهار کرد: عرصه ریاست جمهوری، جدی و بدون تعارف است. شرایط کشور ایجاب می کند که کشور جهش داشته باشد و لازمه آن داشتن برنامه و هدف گذاری است. نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در خصوص اینکه اگر دولت تشکیل دهید، چه گروه هایی منتقد شما می شوند، اظهار کرد: اگر می خواهید کشور پیشرفت کند، باید انحصارات را بشکنید، تبعیض ها را کنار گذاشته و از برخی از فضاهای سیاسی عبور کنید. کشور را با تعارف و نمایش نمی توان اداره کرد. برخی مناسبات غلط سیاسی شکل گرفته است که باید عوض شود. اگر می خواهیم موفقیت شکل گیرد، باید انحصارات شکسته شود و چه بسا موجب شود برخی که از این مناسبات نفع می برند، مقاومت کنند و ناراحت شوند.
جلیلی درباره اینکه مردم چه شبهه ای درباره شما دارند، تصریح کرد: یکی دو شبهه شنیدم؛ طرف اجرایی هست یا نه؟ البته باید بدانیم تعریف ما از مدیر اجرایی در راس قوه مجریه چیست؟ انجام چند کار ساختمانی یا عمرانی می شود کار اجرایی؟ نه اینگونه نیست. جایگاه ریاست جمهوری جایگاه تصمیمات صحیح و به موقع است و اینکه بدانید تصمیمی که گرفتید به نتیجه رسیده است یا نه؟ آیا مردم نتیجه کار را می بینند یا نه؟ از پایین ترین سطح وارد دولت شدم. کارشناس، معاون اداره، رئیس اداره، مدیر کل و معاون وزیر شده ام و روند ساختار اجرایی را می شناسم و می دانم تصمیمی که گرفته می شود چه مسیری را طی کرده و چه موانعی دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس جمهور اختیار قانونی کافی دارد؟ گفت: بله. من با توجه به شناختی که از اسناد بالادستی کشور و قانون اساسی و سایر قوانین دارم، معتقدم روسای جمهور هیچ مانع و کمبودی برای انجام وظایف قانونی خود ندارند و به اندازه کافی در ساختار جمهوری اسلامی این اختیارات قرار داده شده است تا وظایف قانونی خود را انجام دهند. جلیلی در پایان گفت: انتخابات باید عرصه رقابت برای خدمت باشد. ما آنقدر حرف ایجابی در همه زمینه ها داریم و از کسانی که به من حسن ظن دارند، می خواهم وقت خود را حرام مسائل حاشیه ای و زرد نکنند.

مصطفی پورمحمدی: مشکل FATF را حل خواهم کرد
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر به سلامت فکری و اقتصادی و سیاسی و خدمات رسانی در کشور می‌اندیشیم، باید جامعه اطلاع رسانی و خبرنگاری را تشویق و ترغیب کنیم و حقوقشان را محترم بدانیم.
حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در نشست خبری که در تسنیم برگزار شد، گفت: برنامه «دولت قرار» نظم و انضباط و جدیت در برنامه‌هاست. پورمحمدی ادامه داد: در «دولت قرار» به رسانه‌ها توجه ویژه خواهم داشت. بخش اصلی موفقیت دولت را در گرو تلاش و همکاری رسانه‌ها برای ایجاد محیط آگاهی و مناسب و با نشاط و با انگیزه برای رشد و توسعه کشور می‌دانم. اطلاع رسانی خوب به مردم و مسئولین حرکتی دو طرفه و کارساز است که در دستور کار قرار می‌دهم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به لایحه عفاف و حجاب گفت: این لایحه هنوز نهایی نشده و طراحان این لایحه اختلاف دارند.  کارشناسان به پیامدهای اجرایی آن باید توجه کنند تا در نهایت تصویب شود.
پورمحمدی در واکنش به این پرسش که آیا به نفع پزشکیان کناره‌گیری خواهید کرد، گفت: از سوال شما متعجبم در حالی که گفتمان بنده گفتمان انقلاب اسلامی بدون حاشیه‌هایی که به آن اضافه شده، است. بازگشت مشخص به مواضع نظام، انقلاب و رهبری باید رقم بخورد. بنده این مواضع را دنبال خواهم کرد. وی‌گفت: بنده مشکل FATF را حل خواهم کرد تا مشکلات آن با کشورهای روسیه و چین و سایر کشورها حل شود. باید جسارت تصمیم گیری داشت. دستورالعمل‌های FATFرا عمل کردیم اما در باشگاه اف ای تی اف حضور نداریم. بنده این مسئله را حتماً حل خواهم کرد.
وی ادامه داد: مسئله ارز را حل می‌کنم؛ چرا که مشکلات بزرگی برای اقتصاد و در حوزه بی‌عدالتی  وجود دارد. نرخ ارز باید یگانه و در بازار تعیین شود.  ارز ترجیحی را نیز ادامه خواهم داد. پورمحمدی اضافه کرد: نه قهرمانم و نه سوپرمن، البته فکر می‌کنم با مردم می‌توانیم قهرمان شویم و مشکلات حقوق و دستمزد را حل کنیم. حتماً تصمیمات سخت خواهم گرفت چون اقتصاد ایران نیازمند چنین تصمیماتی است. البته با مردم صادقانه رفتار خواهم کرد از رفیق بازی در مناصب دولتی پرهیز خواهم کرد. مردم‌ ما همانطور که بیش از چهار دهه ایستاده‌اند، همچنان خواهند ایستاد اما این اتفاق با اعتمادسازی انجام می‌شود. وی ادامه داد: دوست ندارم وارد پرونده خوانی افراد شوم، اما معتقدم افرادی باید وارد کار  شوند تا بتوانند مشکلات کشور را حل کنند.
https://siasatrooz.ir/vdcjhhevtuqe8oz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی