سه شنبه ۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۸
کد مطلب : 129902
با حضور 40 هیات عالی رتبه در تهران رقم زده شد؛

اجماع نشست مجمع آسیایی در محکومیت جنایات صهیونیست‌ها

اجماع نشست مجمع آسیایی در محکومیت جنایات صهیونیست‌ها
نشست مجمع آسیایی در تهران در حالی برگزار شد که از یک سو اعضا بر توسعه و همگرایی در جهان چند قطبی تاکید کردند و از سوی دیگر اجماع خویش را در محکوم سازی جنایات رژیم صهیونیستی و نیز حمایت از فلسطین اعلام داشتند.
علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه ایران و بورنچای دانویواتانا، دبیرکل مجمع گفتگوی همکاری آسیا پس از نشست مجمع گفتگو همکاری آسیا در نشست خبری حاضر شده و در خصوص موضوعات مطرح شده در این نشست توضیحاتی را ارائه دادند.
در این نشست 40 هییت عالی رتبه از 31 کشور آسیایی و 9 سازمان بین‌المللی حضور پیدا کردند و  مقامات کشورها از فرصت نشست تهران برای بررسی حوزه همکاری در آسیا استفاده کردند.باقری ادامه داد: در بیانیه تهران فرازهایی در خصوص مناسبات کشورها بیان شده و چالش‌های موجود تبیین شد. مهمترین سرفصل بیانیه تهران موضوع همراهی و همدردی کشورهای عضو مجمع با مردم غزه، در شرایط بسیار سختی است که در حال گذران هستند و نسبت به جنایات اشغالگران و متجاوزان ابراز انزجار کردند و خواستار توقف سریع حملات وحشیانه صهیونیست‌ها شدند. کشورهای عضو خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه شدند، چه سوخت و چه مواد غذایی و دارو.باقری خاطر نشان کرد: رفع سوتفاهمات با برخی از کشورهای منطقه، افزایش همکاری امنیتی با همسایگان و تقویت مناسبات با ترکیه از جمله ثمرات سیاست همسایگی شهید رئیسی بوده است. همچنین تعاملات دوستانه ایران با جمهوری آذربایجان مدنظر بود که آخرین تلاش دو شهید بزرگوار معطوف به همکاری با این همسایه شمالی بود.وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات برجسته موضوع امنیتی در منطقه بود. در همین چارچوب فرمت 3+3 در سطح وزرای خارجه در تهران برگزار شد و نتایج ملموسی را در امنیت سازی و تعامل میان کشورهای قفقاز به دنبال داشت.در ادامه بورنچای دانویواتانا دبیرکل مجمع گفتگوی همکاری آسیا اظهار داشت: این یک موفقیت برای ایران و تمامی کشورهای مجمع بود و نشان دادند که مجمع همچنان زنده است. در این نشست ابراز تمایل شد بر تعاملات کشورها و رویه‌های مجمع مورد استقبال قرار گرفت.
همچنین معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در مورد برگزاری نوزدهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفتگوهای همکاری آسیا در تهران توضیحاتی را ارائه کرد.«مهدی صفری»، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در مورد برگزاری نوزدهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفتگوهای همکاری آسیا در تهران گفت: در نوزدهمین اجلاس (ACD) هستیم، مسئولیت این اجلاس را جمهوری اسلامی به عهده گرفته است. اولین نشست را شهید حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه فقید در سازمان ملل برگزار کرد که فرصت خوبی بود که هر 35 کشور در آن شرکت کردند.
وی در ادامه گفت: این سازمان در 2 بخش گفتگو و پروژه‌ها مطرح است، این اجلاس از قبل برنامه ریزی شده بود و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند که برنامه‌ها همچنان باید ادامه داشته باشند، وزارت امور خارجه این اجلاس را برگزار کرد.صفری افزود: خوشبختانه 40 هیئت، که 25 هیئت بلند پایه (وزیر، معاون وزیر، قائم مقام وزیر) و با هیئت جمهوری اسلامی 41 هیئت در این نشست حضور دارند. لازم به ذکر است نماینده ویژه سلطنت عمان که برای شرکت در نوزدهمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا به تهران سفر کرده با سرپرست وزارت خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.چانگ بیونگ وان، معاون وزیر خارجه کره جنوبی در حاشیه نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوهای همکاری آسیا؛ با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. بهرام جان اعلایف معاون اول وزیر خارجه جمهوری ازبکستان در حاشیه نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوهای همکاری آسیا؛ با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. شهریار عالم عضو پارلمان بنگلادش و وزیر مشاور سابق این کشور در حاشیه نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوهای همکاری آسیا؛ با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.
معاون وزیر خارجه ترکیه با سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان دیدار کرد.برهان الدین دوران معاون وزیر خارجه ترکیه در حاشیه نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی آسیایی با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.قائم‌مقام وزارت خارجه عربستان با سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان دیدار کرد.ولید الخریجی قائم مقام وزیر خارجه عربستان قائم‌مقام وزارت خارجه عربستان در حاشیه نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی آسیایی با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.
https://siasatrooz.ir/vdcawon6u49nuo1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی