جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
کد مطلب : 129998
افزایش مشارکت

کار‌ تمام شد

کار‌ تمام شد
مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز در سراسر کشور برگزار شد و بر اساس برخی آمار و ارقام درصد مشارکت مردم در این دور از انتخابات نسبت به مرحله نخست بیشتر بود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیداری که با تولیت جدید، مدیران و جمعی از اساتید مدرسه عالی شهید مطهری داشتند، میزان مشارکت در مرحله اول انتخابات را کمتر از حد توقع و خلاف پیش‌بینی‌ها خواندند و گفته بودند؛ این مسئله عللی دارد که اهل سیاست و جامعه‌شناسان آنها را بررسی می‌کنند. ایشان تصور برخی‌ها را مبنی بر اینکه هر کسی در مرحله اول رأی نداده مخالف نظام است، صددرصد اشتباه خواندند و گفتند: ممکن است عده‌ای، از برخی مسئولان و یا حتی نظام اسلامی خوششان نیاید همان‌گونه که آزادانه این حرف‌ها را می‌زنند، اما این ذهنیت که هر کسی رأی نداده متصل به این افراد و این طرز فکر است، کاملاً غلط و اشتباه است.
رهبر انقلاب بارها بر بهترین انتخاب تأکید کرده‌اند که نکته بسیار مهمی است. هرچند در پایان انتخابات این رأی مردم است که تعیین کننده است و هر یک از دو نامزد برگزیده شوند رئیس جمهور ایران اسلامی و همه مردم ایران است. اگر مردم در انتخاب خود ار بین نامزدها بهترین را برگزیده باشند قطعاً ثمرات مثبت آن را خواهند دید و اگر چنین نشود قطعاً زیان وارد خواهد شد.
اما آنچه که از صحنه انتخابات دیده شد مشارکت بیشتر از مرحله نخست بود و یکی از دلایل آن را می‌تواند دو مناظره‌ای دانست که میان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. مناظره‌های دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته تنور انتخابات را داغ‌تر کرد و باعث شد تا مردم و بخشی از آنهایی که مردد بودند پای کار بیایند و رأی بدهند.
دو جناح سیاسی کشور اصولگرایان و اصلاح طلبان از همه ظرفیت‌های خود بهره بردند و از همه شخصیت‌هایی که احساس می‌کردند بین مردم محبوبیت و مقبولیت دارند استفاده کردند تا هواداران خود را پای صندوق‌های رأی بیاورند. اما با توجه به تعداد نامزدهای جریان سیاسی اصولگرا و تقسیم آراء به آنها پیش‌بینی‌ می شود که رأی نامزدهای اصولگرایی که از انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری کردند به سبد سعید جلیلی ریخته شود و البته بیش از 3 میلیون رأی محمد باقر قالیباف که در مرحله نخست نفر سوم شد و بیش از 13 درصد آراء را به دست آورده بود به سبد رأی سعید جلیلی ریخته شود.
البته اصلاح طلبان در چند روز گذشته بر روی آراء خاکستری و مرددین کار کردند و امید دارند که رأی آنها را در سبد مسعود پزشکیان ببینند. البته همه آن 60 درصدی که در انتخابات مرحله نخست شرکت نکردند اصلاح طلب نیستند اما بخشی از آنها به میدان آمدند و در انتخابات ریاست جمهوری مرحله دوم شرکت کردند.
رسانه‌های بیگانه فارسی زبان همچون گذشته تلاش زیادی کردند تا باعث شوند تا میزان مشارکت پایین بیاید با این وجود هرچند موفقیت نسبی به دست آورده بودند، اما تبلیغات مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری توانست اقدام رسانه‌های بیگانه و معاند را تا اندازه زیادی خنثی کند. برای دومین بار است که انتخابات ریاست جمهوری ایران به دور دوم کشیده می‌شود، دفعه قبل رقابت بین مرحوم هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد بود که در مرحله دوم احمدی نژاد پیروز شد.
امروز نتایج اعلام می‌شود و تا چند ساعت دیگر روشن می‌شود که کدام یک از نامزدها نهمین رئیس جمهور کشور خواهد شد و در هر صورت کار انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری هم به پایان رسید.
اکنون که رئیس جمهور مشخص شده است باید در اندیشه وعده‌ها کارهایی باشد که کشور و مردم نیاز دارند.
https://siasatrooz.ir/vdcf11dycw6d01a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی