شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۱
کد مطلب : 130005
در چارچوب حمایت از مردم غزه در برابر اشغالگران

حماس خواستار تضمین در مذاکرات شد

حماس خواستار تضمین در مذاکرات شد
عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تأکید کرد: کشورهای میانجی و واسطه باید آنچه را که در مذاکرات با رژیم صهیونیستی مورد توافق قرار می‌گیرد، تضمین کنند.
حمدان به شبکه تلویزیونی «العربی» گفت: جنبش حماس در افکار و ایده‌های ارائه شده بر اصول اساسی که مقاومت مذاکرات را بر اساس آن آغاز کرد، پایبند است.او افزود: ما برای توقف جنگ و تهاجم دشمن به غزه از خود انعطاف و نرمش نشان دادیم.حمدان خاطرنشان کرد: نقش واسطه‌ها تنها به ارائه افکار و ایده‌ها محدود نمی‌شود بلکه شامل تضمین آنچه مورد توافق قرار می‌گیرد، نیز خواهد بود.
این خبر همزمان با پایان دور اول مذاکرات رژیم صهیونیستی و جنبش حماس برای مبادله اسرای طرفین در دوحه پایتخت قطر منتشر می‌شود.دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی جمعه شب تأیید کرد که رئیس موساد که برای مذاکرات با گروه حماس به قطر رفت بود، پس از پایان مذاکره از دوحه برای گزارش به مقامات به اسرائیل بازگشته است.دفتر نتانیاهو اعلام کرد که پس از نشست دوحه توافق شد که هیأت های مذاکره کننده هفته آینده مذاکرات را ادامه دهند.دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که هنوز شکاف های زیادی میان طرف های مذاکره کننده وجود دارد.
در این میان یک سازمان حقوق بشری با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ هزار نفر از مردم غزه زیر آوارها مفقود شده‌اند اعلام کرد که اسرائیل یک روش سیستماتیک برای جلوگیری از رسیدن تیم‌های امدادی به مفقود شدگان پیش گرفته و این تیم‌ها را عامدانه هدف قرار می‌دهد.در حالی که پرونده مفقود شدگان در غزه یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌هاست، سازمان دیده بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه در گزارشی اعلام کرد: برآوردها نشان می‌دهد که بیش از 10 هزار فلسطینی زیر آوارها در نوار غزه مفقود شده‌اند و به دلیل کمبود امکانات راهی برای رسیدن به آنها وجود ندارد.
این سازمان حقوق بشری تاکید کرد: همچنین شمار زیادی از فلسطینی‌ها در گورهای بی‌نام و نشان دفن شده‌اند و این در حالی است که هیچگونه اقدام بشردوستانه بین‌المللی برای یافتن این مفقود شدگان و شناسایی اجساد انجام نمی‌شود‌. خانواده‌های قربانیان مفقود شده در زیر آوارهای غزه با چالش بزرگی در بازیابی اجساد مواجهند و تجهیزات و ماشین آلات سنگین برای پیدا کردن مفقود شدگان از زیر آوار، در اختیار تیم‌های دفاع مدنی وجود ندارد. همچنین اسرائیل اجازه ورود هرگونه تجهیزات و سوخت به نوار غزه را نمی‌دهد.اسرائیل روش سیستماتیکی برای جلوگیری از رسیدن به مفقود شدگان فلسطینی در زیر آوار ساختمان‌ها پیش گرفته است، از جمله هدف قرار دادن مکرر تیم‌های دفاع مدنی و خانواده‌هایی که در تلاش برای رسیدن به اجساد قربانیان مفقود شده هستند.سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه با اشاره به اینکه مدارک مستمری درباره تلاش اسرائیل برای جلوگیری از رسیدن به اجساد مفقود شدگان در زیر آوارهای غزه وجود دارد، تاکید کرد: اکثر اجسادی که روزها بعد از حملات نظامی اسرائیل پیدا شده‌اند، یا در خیابان‌ها و یا در ساختمان‌های ساده یک یا دو طبقه بودند. این در حالی است که مشکلات زیادی برای بیرون کشیدن اجساد از زیر ساختمان‌های چند طبقه وجود دارد.«وسام السکنی» یکی دیگر از ساکنان غزه هم به نوبه خود در این زمینه گفت که جنگنده‌های اسرائیلی در 22 نوامبر خانه 5 طبقه خانواده ما را در بیت لاهیا در شمال نوار غزه بمباران کردند که 45 نفر در این جنایت قتل عام شدند.
خبر دیگر آنکه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در یک تماس تلفنی با دیوید لامی وزیر خارجه جدید انگلیس در خصوص غزه گفتگو کرد.در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: بلینکن و لامی بر اهمیت پایدار و اساسی روابط ویژه آمریکا و انگلیس در رسیدگی به مهمترین چالش های جهانی از جمله دستیابی به آتش بس فوری و پایدار در غزه و حمایت از اوکراین در برابر حملات بی رحمانه روسیه تاکید کردند.
سخنگوی نظامی جنبش جهاد اسلامی با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها حتی اگر سال‌ها هم در غزه بجنگند به هیچ هدفی نمی‌رسند، تاکید کرد نابودی رژیم اشغالگر حتمی است و اگر این رژیم به فکر حکومت نظامی در غزه باشد وارد جهنم می‌شود.«ابوحمزه» سخنگوی سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سخنانی درباره روند جنگ با دشمن صهیونیستی در مرحله کنونی اعلام کرد: نبرد با دشمن صهیونیستی در همه سطوح نابرابر است.
وی درباره هماهنگی میان گروه‌های مختلف مقاومت فلسطین هم اظهار داشت: روابط میان گروه‌های مقاومت به ویژه گردان‌های قدس و عزالدین القسام و سایر گروه‌ها کاملاً منسجم است و هماهنگی سیاسی میان آنها به شکل مستمر و پایدار ادامه دارد.ابوحمزه درباره مانع تراشی‌های صهیونیست‌ها در مسیر رسیدن به آتش بس نیز گفت: دشمن صهیونیستی همچنان در حال طفره رفتن و مانور دادن است. آنچه که امروز می‌بینیم این است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر و سایر دیوانه‌های همراه او در کابینه این رژیم، از واقعیت جدا شده‌اند و هیچگونه سیاست مشخصی ندارند و تنها به دنبال ادامه جنگ هستند؛ زیرا ادامه جنگ برای آنها به معنای ماندن در قدرت و دور شدن از محاکمه است و همچنین آنها را از سرنگونی کابینه و رفتن به سمت انتخابات زودهنگام دور می‌کند.
از سوی دیگر «ایهود باراک» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی با بیان اینکه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر کنونی این رژیم فقط زیر فشار توده صهیونیست‌ها به جنگ علیه نوار غزه پایان خواهد داد، خواهان نافرمانی مدنی و تحصن جهت سرنگونی نتانیاهو شد.ایهود باراک در مقاله‌ای در پایگاه خبری شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نوشت: پس از ۹ ماه جنگ، خود را در موقعیت بحرانی می‌بینیم... باید آمادگی برای پذیرش و اصلاح اشتباهات و مواجهه حقیقی با واقعیت دشوار و پنهان نشدن در پشت شعار‌های توخالی داشته باشیم.او افزود: کابینه و فرد موجود در راس هرم (نتانیاهو) باید تغییر کنند و همه چیز به گونه‌ای دیگر ساخته شود.
https://siasatrooz.ir/vdcgzz9qnak9wz4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی