دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱
کد مطلب : 130150
کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان برگزار می‌شود

دیپلماسی اقتصادی محور همگرایی همسایگان

دیپلماسی اقتصادی محور همگرایی همسایگان
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در نمایشگاه «1020 روز تلاش جهادی، از توسعه دیپلماسی اقتصادی در منطقه از جمله فراهم شدن زمینه‌ها برای برگزاری  کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان خبر داد.
مهدی صفری گفت: خلق دلار و ارز و ایجاد شغل و امنیت از جمله اهداف ما بود که در راستای آنها اقدامات زیادی انجام دادیم. اولین چیزی که ارز ایجاد می‌کند صادرات است و اولویت هم کشورهای همسایه است و بعد دیگر کشورها. تمرکز ما بر افزایش صادرات بود و فاکتورهایی هم لازم داشت. صفری در خصوص صادرات تکنولوژی گفت: به خاطر ارز که وابستگی داشتیم، ما از طریق صادرات تکنولوژی متکی به داخل شدیم. همچنین در خصوص دارو با هماهنگی‌های انجام شده در انتقال تکنولوژی عمل شد و 350 میلیون دلار به دست آمد.
معاون اقتصادی وزارت خارجه همچنین گفت: ما در خصوص کریدورها 5 آلترناتیو را داریم. در خصوص چابهار قرارداد آن چندین سال بود که بلاتکلیف بود که بالاخره بسته شد. اکنون با 250 کامیون بار از چابهار به خاش میآید و ان شالله تا آخر سال 1403 تکمیل می‌شود و به سمت سرخس می‌رود.وی ادامه داد: ما 17.5 میلیون تن ترانزیت داشتیم و 1.7 میلیارد دلار درآمد ارزی به دست آوردیم. هرچه این ابزارها اضافه شود درآمد بالاتر می‌رود. کریدورهای شرق به غرب ما نیز شکل گرفته است.
صفری در خصوص ترانزیت برق و انرژی گفت: ما هاب انرژی را در نظر داشتیم و خوشبختانه قرادادهایی که با ترکمن‌ها و روس‌ها برقرار کردیم این سواپ انجام می‌شود. وی در خصوص مسائل دانش بنیان‌ها گفت: هدف ما روی 5 میلیارد دلار است. ما به مسائل های‌تک دانش بنیان می‌گوییم. برای اینکه تثبیت داشته باشیم ما خانه‌های فناوری اجرا کردیم و امیدواریم امسال به 30 کشور برسد. در کنار این نیز انتقال تکنولوژی داریم که اکنون در زیمباوه قرار است 10 بیمارستان با تجهیزات ایران تجهیز شود.
صفری در خصوص اقدامات چندجانبه گفت: عضویت در بریکس و شانگهای اقدامات ما بود. در سفر اول آقای رییسی به تاجیکستان پروسه وارد شدن ما به شانگهای انجام شد.
معاون اقتصادی وزارت خارجه در خصوص گشایش‌ؤهای اقتصادی گفت: ما یک سفر به عربستان داشتیم که در خصوص کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور بحث شد. ما از مقام عربستانی دعوت کردیم به ایران بیاید و تکنولوژی‌ها را ببینند. ما همچنین ملاقاتی با معاون وزیر خارجه عربستان داشتیم. ایشان گفت اولین قدم ما کمیسیون مشترک است و در سطح سران هم ملاقات خواهد شد. عربستان مشتاق همکاری است، بین 2 تا 3 ماه آینده کمیسیون مشترک برگزار خواهد شد.صفری همچنین گفت: ما تمام موارد شانگهای و بریکس را دنبال کردیم و داریم کار را انجام می‌دهیم. ما در مورد اوراسیا حدود 65 درصد کار تجاری‌مان افزایش پیدا کرد.
همچنین رضا نجفی، معاون حقوقی و امور بین‌المللی وزارت خارجه در نمایشگاه 1020 روز تلاش جهادی، فرازهایی از دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: آقای امیرعبداللهیان در ابتدای کار یک راهبردی را معرفی کردند که سیاست خارجی متوازن و پویا بود. یک بخش آن بخش افزایش همکاری‌های بین‌المللی بود. محمل اصلی در این بخش حضور فعال و مشارکت در مجامع بین‌المللی به خصوص سازمان ملل است.وی افزود: با تشکیل دولت جدید در ایران این مذاکرات قطعا ادامه پیدا خواهد کرد، اما اصل این است که طرف مقابل آمادگی داشته باشد.
نجفی درباره دعوت از مقامات کشورها برای تحلیف رییس جمهور منتخب گفت: مراسم تحلیف برای 9 مرداد در محل مجلس تعیین شده و دعوتنامه‌ها به امضای آقای قالیباف اتجام شده است. وزارت خارجه صرفا دعوت از سران و مقامات دارد. ما در حال پیگیری هستیم و دعوتنامه‌ها ارسال شده است. به طور کلی نسبت به سال 1400 تا اکنون سطح مشارکت بسیار خوب است. در سطح سران، معاونین رییس جمهور، وزرا و دیگر مقامات دعوت انجام شده است. امیدواریم بازتاب خوبی داشته باشد.معاون حقوقی و امور بین‌المللی وزارت خارجه گفت: ما جلساتی با آقای دکتر عراقچی داریم. ایشان دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی دولت جدید هستند و نقطه نظرات با ایشان در میان گذاشته می‌شود.
https://siasatrooz.ir/vdchmvnzv23nxzd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی