?> معادلات جديد منطقه‌اي با توافقات هسته‌اي ژنو | سیاست روز
پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۷
کد مطلب : 84862

معادلات جديد منطقه‌اي با توافقات هسته‌اي ژنو

معادلات جديد منطقه‌اي با توافقات هسته‌اي ژنو

توافقات هسته اي ژنو بعد از مذاكراتي سخت وفشرده به عقيده بسياري از تحليلگران اين توافقات بر تحولات منطقه اي تاثير بسزايي داشته است كه مي تواند معادلات جديدي را رقم زند.
توافقات هسته اي در حالي در ژنو ۳ به امضاي طرفين ايراني و اعضاي ۱+۵ رسيد كه بلافاصله بسياري از تحليلگران ومحافل سياسي رسانه اي بر تاثيرات اين توافق نامه در معادلات منطقه ای اذعان كردند
یکی از تاثیرات توافقنامه ژنو بر معادلات منطقه را می توان در محور مقاومت و بازدارندگی مشاهده كرد. این توافق و اذعان غرب به حق ایران در غنی سازی اورانیوم در حالي كه یک پیروزی براي ملت ايران به شمار مي رود تاثیرگذاری فرآیند مقاومت را در مقابل زياده خواهي غرب نشان داد که تنها این گزینه است که می‌تواند ملت‌ها را به حقوق طبیعی و تاریخی خود برساند.
اين دستاورد ثابت کرد هر قدر فشارها افزایش یابد، استقامت ملت ها و حضور دولت‌ها در کنار آنها برای تحمل سختی ها، معادلات را به نفع آنها رقم خواهد زد، که برخی رژیم های عربی آن را دستاویز ادامه حاکمیت وابسته خود بر ملت‌های منطقه قرار داده‌اند.
در همين رابطه غضنفررکن آبادی سفیرایران درلبنان، با اشاره به توافق هسته ای ایران با غرب گفت: توافق هسته ای ایران، مارا به بروز نتایج مثبت برای لبنان نوید می دهد.
رکن آبادی لبنان درباره توافق هسته ای ایران با غرب گفت: این توافق نشان داد ملت ایران در رویارویی با طرح های اشغالگرانه منطقه پیروز شده است. وی تأکید کرد: بدون شک این توافق نوید پیامدهایی درآینده نزدیک در سطح منطقه و به خصوص لبنان است. حسن فضل الله نماینده مجلس لبنان و عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت وابسته به حزب الله، این نماینده مجلس لبنان، در سخنانی افزود: این پیروزی بازتاب خوبی برای منطقه و لبنان خواهد داشت. همچنين وئام وهاب رییس حزب توحید عربی لبنان در پیام های تبریک جداگانه ای به مقامات ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران، توافق هسته ای ایران با غرب را پیروزی بزرگ محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد.
وی افزود: به رسمیت شناختن حقوق هسته ای ایران از سوی غرب، بیانگر حقانیت ایران در داشتن برنامه هسته ای صلح آمیز و پیروزی درخشان آن در عرصه های خارجی و دیپلماسی است و ما اثرات و پیامدهای مثبت این توافق را به زودی در منطقه و جهان مشاهده خواهیم کرد.
از سويي ديگر بسياري از ناظران سياسي معتقدند كه توافقات حاصله تاثیر خود را در برخی پرونده‌های منطقه‌ای از جمله بحران سوریه و بحرین و سرنوشت کنفرانس ژنو ۲ بر جا خواهد گذاشت. دلیل اين مسئله را می‌توان در قطعی شدن زمان برگزاری نشست ژنو تنها یک روز بعد از امضای توافق تهران دانست، این در حالی است که از ماهها پیش تردیدهای جدی نسبت به اصل برگزاری یا عدم برگزاری این نشست وجود داشت.
بیانیه حزب‌الله لبنان در مورد توافق ژنو نیز به آن اشاره و تاکید کرد: دستاورد این توافق، پیروزی بزرگ برای ایران و تمام ملت‌های منطقه و شکستی برای دشمنان ملت‌ها و تمامی نیروهای شرور است. این پیروزی بزرگ در دفتر پیروزی‌های امت اسلام بر طمع‌ورزان و اشغالگران و تمامی مستکبران و وابستگان آنها ثبت خواهد شد.
سوریه، پیروزی ایران در رسیدن به توافق ژنو و گرفتن مشروعیت از غرب برای فعالیت‌های غنی سازی خود را دستاوردی برای خود می‌داند، چرا که معتقد است این توافق دوره جدیدی از اراده‌های تازه را به نظام جهانی تحمیل کرده که بر اساس آن محورها و قدرت‌های جدید منطقه‌ای شکل گرفته‌اند، محورهایی که تفاهمات منطقه‌ای بدون آنها صورت نخواهد گرفت و این مرحله قطعا با مرحله یکه تازی و استبداد انفرادی آمریکا متفاوت خواهد بود.
در همين حال حمیدی عبدالله یک تحلیلگر امور سیاسی به خبرگزاری شینهوا گفت: توافق میان ایران و قدرت های جهان تاثیر مثبتی بر اوضاع دارد و می تواند به رسیدن به یک راه حل سیاسی با هدف پایان دادن به بحران سوریه کمک کند.
همچنين سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که توافق میان ایران و قدرتهای جهان ممکن است برای آمادگی در راه برگزاری کنفرانس ژنو ۲ در مورد بحران سوریه مفید باشد.
اين در حالي است كه تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی پاکستان تاکید کرد: امضای توافقنامه تاریخی میان ایران و قدرتهای جهانی در ژنو، بیانگر شکست توطئه های رژیم نامشروع صهیونیستی است.
اوتکو چاکراوزر نویسنده و مقاله نویس روزنامه جمهوریت ترکیه نيز در مطلبی نوشت که توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ معادلات جدید منطقه‌ای را رقم خواهد زد.
چاکر اوزر نوشت: با کاهش تحریم های اعمال شده علیه ایران فرصت های جدید سرمایه گذاری و تجارت برای ترکیه فراهم می شود و مفاهیمی همانند دمکراسی و دولت قانونمند در ایران تقویت شده و حل مساله هسته ای ایران با دیپلماسی راه را برای حل دیگر مشکلات منطقه از جمله بحران سوریه با دیپلماسی را هموار خواهد کرد.
سکوت ابتدایی رژیم‌های عربی حاشيه خليج فارس در پی امضای این توافق و شکست آنها در اعمال فشار برای ممانعت از دستيابي به آن، نشان از انزوای آنها البته با اندکی ملاحظه‌کاری دارد و عمق نگرانی‌های آنها، از آن چیزی است که 'تعامل غرب با تهران' و 'افزایش نفوذ ایران در تبیین معادلات منطقه‌ای' ‌نام گذاشته‌اند.
رییس حزب کمونیست تاجیکستان گفت: امضای توافقنامه هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵، تاثیرات بسیار مثبت در تثبیت امنیت و از بین رفتن تشنج در منطقه خاورمیانه دارد.
شادی شبدالف رییس این حزب سیاسی تاجیکستان و نماینده مجلس این کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه توافق هسته‌ای همچنین به نفع امنیت در منطقه آسیای مرکزی است، افزود: از جمله تاثیرات مطلوب این توافقنامه در آسیای مرکزی کمرنگ شدن گروه‌های تندرو افراطی مانند حزب التحریر خواهد بود.
سفیر پیشین آمریکا در ناتو درباره اهمیت توافقنامه هسته ای ژنو گفت: این توافقنامه جنگ سردی را که میان بسیاری از کشورهای غربی و ایران وجود داشت به پایان رساند و نه تنها امکان تغییر در عرصه هسته ای بلکه در دیگر مسایل را نیز نشان داد. این توافق هنوز در ابتدای راه است، اما گام نخست به سوی تغییری اساسی به شمار می‌رود و البته باید دید در شش ماه آینده چه چیزی روی می‌دهد.
رابرت هانتر درباره ابعاد منطقه ای توافقنامه ژنو تصریح کرد: روشن است که این توافقنامه یک زلزله در منطقه ایجاد کرد. اکنون همه کشورها باید برای همراستایی با این تغییر آماده باشند. در صورتی که دوراندیشی نزد رهبران منطقه ای و دولت آمریکا باشد و دیگر کشورهای غربی همکاری کرده و ایران نیز آماده باشد که بطور مثبت با آن برخورد کند، نتیجه این تغییر می تواند برای همه مثبت باشد. اما اسراییل و عربستان به روشنی از این تغییرات دچار نگرانی هستند و از آینده می ترسند.
از سويي ديگر اين توافقات مي تواند در ايجاد معادلات جديد منطقه اي نيز تاثير بسزايي بگذارد بنابراين واکنش ناامیدانه سران صهیونیسم از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم نیز ناظر بر همین نکته است و از این روست که می‌توان اسرائیل و قدرت‌های متخاصم محور مقاومت از جله برخی رژیم های مرتجع عربی را جزو بازنده های توافق ژنو دانست، مهم‌ترین نمود اشتراک این جبهه‌ها در موضع بازنده این توافق، دیدارهای امنیتی و ائتلاف‌ شتاب زده آنها برای تغییر روند تحولات منطقه است که این روزها میان تل‌آویو با کشورهایی نظیر عربستان، قطر و اردن در دست اجراست.
سکوت ابتدایی و معنادار رژیم های عربی در پی امضای این توافق و شکست آنها در اعمال فشار برای ممانعت از رسیدن به این توافق نشان از انزوای رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس البته با اندکی ملاحظه کاری قابل ملاحظه بود، عمق نگرانی‌های آنها نسبت به آن چیزی است که تعامل غرب با تهران و افزایش نفوذ ایران در تبیین معادلات منطقه‌ای ‌نام گذاشته‌اند.

https://siasatrooz.ir/vdchi6n6.23nk-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی