سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱
کد مطلب : 89949
پيرو ادعايي مبني بر لغو تحريم‌ها به عنوان تنها مسئله مورد اختلاف ايران و ۱+۵

برچيدن تحريم‌ها مهم اما مهمتر از آن حق هسته‌اي ايران است

برچيدن تحريم‌ها مهم اما مهمتر از آن حق هسته‌اي ايران است

برخي محافل سياسي و رسانه‌اي در حالي برخي ادعاها پيرامون مذاكرات و احتمال توافق نهايي ميان ايران و ۱+۵ را مطرح كردند كه نياز است دستگاه ديپلماسي و تيم مذاكره‌كننده كشورمان پاسخي صريح و شفاف را در‌خصوص صحت و سقم اين ادعاها مطرح كنند.
از ديروز ترافيك رايزني‌هاي هسته‌اي ايران و۱+۵با نشست سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون در مسقط بطور جدي آغاز شده و آنطور كه مطرح است میزان و ظرفیت غنی‌سازی و تحریم‌ها در حال حاضر از مهمترین موارد اختلافی بین ایران و ۱+۵ است و قرار است نهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای امروز ۲۰ آبان‌ماه برگزار شود.
جديت مذاكره‌كنندگان كشورمان براي رسيدن به توافقي جامع در حالي است كه محمد‌جواد ظریف یکشنبه شب در بدو ورود به مسقط در جمع خبرنگاران رسیدن به راه‌حل در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را امکان‌پذیر دانست و گفت: چنانچه طرف‌های غربی بتوانند اطمینان حاصل کنند که هدف ما صلح‌آمیز است و اغراض سیاسی نداشته باشند، اکنون زمان خوبی است تا چارچوب توافق مشخص شود.
وی همچنین در دیدار با یوسف بن‌علوی همتای عمانی خود عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با حسن‌نیت مذاکرات را شروع کرده و در این روند با جدیت کامل عمل کرده است و مصمم به یافتن راه‌حل مبتنی بر حقوق کامل هسته‌ای کشورمان هستیم.
البته در اين ميان برخي رسانه‌ها و محافل سياسي در‌خصوص توافقات هسته‌اي و موارد مورد اختلاف، نكاتي را مطرح مي‌كنند كه در جاي خود، قابل تامل است! مذاکرات مربوط به حل و فصل مسئله برنامه هسته‌ای ایران به مرحله نهایی آن رسیده است اين موضوع را یک دیپلمات روسی نزدیک به مذاکرات در گفت‌وگو با روزنامه «کامرسانت» فاش نمود است که عملا همه جزئیات فنی توافقنامه نهایی مورد توافق طرفین قرار گرفته و تنها یک موضوع اصلی باقی مانده و آن روند چگونگی لغو تحریم‌ها از ایران است.
منبع خبری روزنامه «کامرسانت» در این رابطه معتقد است: «امکان ندارد بطور قطع از رسیدن به توافق نهایی در فرصت باقی مانده صحبت کرد. هنوز یک مسئله بسیار مهم حل نشده باقی مانده است و آن چگونگی روند لغو تحریم‌ها از ایران است که نیازمند اراده سیاسی لازم برای این تصمیم‌گیری است. برخی تحریم‌ها یک‌جانبه هستند و برخی تحریم‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته‌اند که روند لغو آنها کمی زمان لازم دارد».
اين منبع خبري در حالي اين ادعا را مطرح مي‌كند كه اين سوال به ذهن متواتر مي‌شود كه آيا به واقع موضوع تحريم‌ها تنها موضوع مورد اختلاف طرفين بوده است؟ اگر كمي ‌به قبل برگرديم و نگاهي به دور قبلي مذاكرات بيندازيم بحث سانتريفيوژها و ميزان غني‌سازي به غير از تحريم‌ها از ديگر موارد اختلاف ميان طرفين بوده حتي در دور قبلي مذاكرات كه در وين برگزار شد شاهد دو پيشنهاد از سوي امريكايي‌ها براي كاهش سانتريفيوژها بوديم.
از ديگر سو بارها و بارها موضوع غني‌سازي و كاهش ميزان آن از سوي ۱+۵ مطرح شده وحتي چند روز پيش از مذاكرات مسقط نيز پي در‌پي از سوي اين مقامات بويژه مقامات امريكايي مطرح شد.
حال كه اين منبع روسي موضوع تحريم‌ها و لغو آن را مطرح مي‌كند اگر اين مسئله صحت دارد پس چرا كه تيم مذاكره‌كننده كشورمان هيچ اطلاع‌رساني نمي‌كند؟ سكوت دستگاه ديپلماسي و آقاي ظريف براي چيست؟ يعني به واقع همه مسائل حل شده و فقط بحث تحريم‌ها و چگونگي لغو آن باقي مانده؟
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگوي ويژه خبري يكشنبه شب به بیانیه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: خطوط قرمز را ترسیم کردیم و حتماً مصر هستیم که همه دستاوردهای هسته‌ای محفوظ بماند.
از تيم مذاكره‌كننده كشورمان اين سوال بايد پرسيده شود كه غرب حاضر به پذيرش حقوق هسته‌اي ملت ايران شده؟
جالب‌تر از اين منبع روسي اظهار‌نظري است «یوسف بن‌علوی» وزیر خارجه عمان مطرح كرده وي گفته مذاکرات به مسیری از پیشرفت رسیده است که بازگشت از آن سخت است.
روزنامه‌های مهم عُمان ديروز در سرمقاله‌های خود ضمن ابراز خوشبینی درباره نتیجه‌بخش بودن مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ این توافق را به سود ثبات و امنیت منطقه دانستند.
روزنامه «عمان» ضمن ابراز خوشبینی به نتایج مذاکرات هسته‌ای نوشت، خوشبینی و چشم دوختن به پیروزی امری طبیعی است و نتایج مذاکرات هر چه باشد در پایان بر عهده طرف‌های مذاکره‌کننده است.
روزنامه «الرؤیه» عمان نیز با انتشار مطلبی تحت عنوان «خوشبینی موجه نسبت به ثمربخش بودن مذاکرات هسته‌ای» تصریح کرد، برگزاری این دور از مذاکرات به روشنی از میزان عمق روابط عمان با همه طرف‌ها خبر می‌دهد و حاکی از اصول خیرخواهانه‌ای است که سیاست خارجی عمان متکی بر این اصول است.
نكته‌اي كه درگفته آقاي بن علوي كمي‌نامفهوم است بازگشت از چه چيزي سخت است، شيپور منابع رسانه‌اي و محافل سياسي از چند روز و هم‌اكنون در حين مذاكرات به گونه‌اي به صدا در آمده كه هر بار خبري جديد در مورد شرايط و اتفاقاتي كه قرار است در مذاكرات بيفتد مطرح مي‌كنند اما تيم مذاكره‌كننده كشورمان همچنان سكوت اختيار كرده است.

https://siasatrooz.ir/vdci33av.t1a352bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی