يکشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۷
کد مطلب : 118810

ائتلاف سعودی- آمریکایی و هم پیمانی به نام القاعده

تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن وارد هفتمین سال خود شده است...

تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن وارد هفتمین سال خود شده است. جنگی نابرابر که به گفته مقامات سازمان ملل بدترین فاجعه‌ انسانی حال حاضر جهان را رقم زده است. یک تراژدی دردناک با ابعاد و تبعات سیاسی، اجتماعی، نظامی، منطقه‌ای و جهانی که تا بدین جا افق روشنی برای توقف آن دیده نمی‌شود.
اما گویی هر روز که می گذرد رسوایی جدیدی برای ائتلاف سعودی-آمریکایی رقم می خورد و این بار اعتراف به حضور عناصر القاعده و همپیمانی با ائتلاف سعودی و حامیان غربی آن علیه ملت یمن تبدیل به رسوایی جدید این مدعیان شده است. حضور گروه‌های تروریستی مانند القاعده، انصار شریعت، سلفی‌ها و داعش و دیگر گروه‌های تروریستی تحت لوای ائتلاف سعودی و اشغالگران سعودی-اماراتی مورد حمایت آمریکا و غرب در یمن، از همان ابتدای حمله سعودی ها به یمن قابل پیش بینی بود.نیروهایی که از همان ابتدا در کنار ائتلاف سعودی جنگیدند و مورد حمایت مالی وتسلیحاتی این ائتلاف قرار گرفتند.
اگر چه ائتلاف سعودی - آمریکایی چندان مایل به بیان واضح این همکاری نبود اما پس از انتشار گزارش‌های بسیار مبنی بر کمک گرفتن ائتلاف سعودی از عناصر گروهک تروریستی القاعده در جنگ یمن، حال این گروهک با انتشار بیانیه‌ای به این همراهی اذعان کرد. القاعده در این بیانیه اعلام کرده، در جنگ در «الصومعه» و «الزاهر» در استان «البیضاء» در مرکز یمن کنار نیروهای ائتلاف سعودی بوده است. در ادامه این بیانیه القاعده امارات را دولت کفر خوانده و ادعا کرده، خیانت امارات و وابستگان به آن باعث شکست ائتلاف سعودی و عناصر القاعده در دو جبهه صومعه و الزاهر شده است. در همین زمینه منابع یمنی اعلام کردند که در جنایتی هولناک، القاعده مورد حمایت آمریکا اقدام به سربریدن و جنایات متعدد علیه نیروهای وابسته به صنعا در جبهه «الزاهر» کرد.
سال گذشته نیز برای نخستین‌بار اداره عقیدتی نیروهای مسلح یمن اسنادی از ارتباط عمیق و همکاری اطلاعاتی دولت اسبق یمن با سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) منتشر کرد که نشان دهنده ارتباط آمریکا و القاعده است. اداره عقیدتی نیروهای مسلح یمن در اطلاعیه خود به مکاملات تلفنی میان «علی عبدالله صالح» با «جرج تنت» رئیس وقت سازمان سی.آی.ای دست یافته بود. در یکی از این مکالمه‌ها به ارتباط مستقیم سازمان سیا و تروریست‌های القاعده و همکاری مقامات دولت عبدالله صالح در شکل‌گیری این ارتباط اشاره شده بود. در این مکالمه رئیس سازمان سیا اصرار دارد که دولت یمن یکی از عناصر القاعده (وابسته به آمریکا) به نام «انور العولقی» را که در انفجار در ناوشکن «یو.اس.اس.کول» دستگیر شده بود، آزاد کند. اصولا تروریست‌های القاعده بهانه و دروازه ورود آمریکا به یمن شدند. حمله به ناوشکن «یو.اس.اس.کول» در ۱۲ اکتبر ۲۰۰۰ این بهانه را به آمریکا داد و این کشور حضور نظامی و اطلاعاتی خود در یمن را تقویت کرد.
موضوعی که از همان ابتدا کاملا حس می شد اما ائتلاف سعودی آن را کتمان می کرد. موضوعی که «عبدالله سلام الحکیمی» سیاستمدار یمنی مقیم انگلیس هم در توئیتی به آن اشاره کرده و جنگیدن تروریست‌ها در کنار ائتلاف سعودی در یمن را موضوع تازه‌ای ندانسته و گفته است: آنچه امروز در البیضاء و دیگر مناطق شاهد هستیم و القاعده در کنار نیروهای ائتلاف می‌جنگد، موضوع تازه‌ای نیست.
موضوع حمایت آمریکا و عربستان از نیروهای تکفیری و تروریست های منطقه و القاعده از همان ابتدا مطرح بود اما امروز کار به بیانیه رسمی القاعده در یمن رسیده و انگار سریال رسوایی ها همچنان ادامه دارد.

نویسنده: دکتر معین ضابطی

https://siasatrooz.ir/vdcgq79qzak9q74.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی