شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۳
کد مطلب : 130344

آمریکا در ریاض چه می‌خواهد؟

رویترز گزارش داده که جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده تصمیم گرفته است ممنوعیت فروش تسلیحات هجومی آمریکا به عربستان سعودی را لغو کند. بایدن رئیس جمهوری دمکرات آمریکا، ۳ سال پیش و در مدت زمان کوتاهی پس از روی کار آمدن در کاخ سفید، تصمیم گرفت فروش تسلیحات تهاجمی از آمریکا به عربستان سعودی را تعلیق کند.
یک مقام در کنگره آمریکا گزارش داد که دولت بایدن طی هفته جاری به قانونگذاران ابلاغ کرده که تصمیم به رفع ممنوعیت‌های اعمال شده بر فروش تسلیحات هجومی به عربستان سعودی، گرفته است.این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد که اجرای قراردادهای فروش سلاح از آمریکا به سعودی بر اساس همان رویه قبلی با اطلاع مجلس نمایندگان و رایزنی با آن، ادامه خواهد یافت.کارشناسان می‌گویند لغو این ممنوعیت نشانه بهبود روابط بین ریاض و واشنگتن است.
این اقدام از سوی آمریکا در حالی مطرح شده است که اجرای آن به معنای نادیده گرفتن ادعاهای حقوق بشری است که علیه ریاض مطرح بوده است. در این شرایط آمریکا در ازای این خبر سازی به دنبال اهدافی است که بیش از هر چیز به مطالبات انتخاباتی دموکرات‌ها و هریس مرتبط می‌شود. از یک سو بایدن متهم به آن است که غرب اسیا از جمله کشورهای عربی را به روسیه، ایران و چین واگذار کرده است و از سوی دیگر نیز ادعاهای بایدن مبنی بر اجرای روند سازش با ناکامی همراه شده است. این مولفه‌های هزینه‌های انتخاباتی هریس را بالا برده است در این شرایط می‌توان گفت که بایدن با ادعای لغو تحریم‌های تسلیحاتی عربستان از طرفی بر آن است تا احیای جایگاه آمریکا در منطقه را به نمایش گذارد و از طرفی نیز به زعم خویش ریاض را به سازشکاری با رژیم صهیونیستی سوق دهد. مسئله‌ای که البته تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و نیز فضای جهانی ضد صهیونیستی-ضد آمریکایی مانعی بزرگ برای تحقق آن می‌باشد و سران ریاض در نهایت توان رویکرد به سازشکاری آشکار را نخواهند داشت و لذا در نهایت نیز آمریکا احتمالا ادعای لغو محدودیت‌های تسلیحاتی سعودی را به آینده موکول خواهد کرد.


سید محمد صادق لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdcc0xqs02bq118.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی