پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۱
کد مطلب : 129718
تئاتر دوستان بخوانند؛

اجرای خوب چه ببینیم؟

اجرای خوب چه ببینیم؟
تئاتر و نمایش برخلاف دهه قبل، از حیث تعداد مخاطب در چند سال اخیر پیشرفت محسوس و چشم‌گیری داشته و در حال حاضر اتمام بلیط‌های یک اجرا در کمتر از چند دقیقه به یک رویه تبدیل شده است.
تا چند سال پیش کمتر کسی برای دیدن تئاتر سعی می‌کرد به تماشاخانه‌های شهر مراجعه کند و اعتقاد بر این بود که دیدن فیلم بر روی پرده سینما لذت بیشتری دارد و راحت‌تر می‌تواند با مخاطب ارتباط کند. اما در دهه ٩٠ و شروع قرن جدید ظاهرا اکثر مخاطبانی که به این حوزه علاقه‌مند شدند و حداقل سالی دو یا سه بار به دیدن نمایش و تئاتر می‌روند، پی برده‌اند که اجرای زنده چه مشقت‌هایی دارد و هنرمندان فعال در این عرصه برای ارائه یک اجرای چشم‌نواز چه سختی‌هایی را تحمل می‌کنند.
برای کسانی که به هنر علاقه‌مندند و دغدغه آن را دارند، دیدن صندلی‌های پُر و به فروش رفتن صندلی‌های یک نمایش آن هم تنها در عرض چند دقیقه بسیار لذت‌بخش است، اتفاقی که این‌روز‌ها بیش‌از‌پیش در حال تکرار است.
خرید یک بلیط تئاتر و یا حتی تماشای دست جمعی آن به همراه خانواده، حتی با توجه به گران بودن بلیط این اجرا‌ها نسبت به سینما، می‌تواند تجربه خاطره‌انگیزی برای تک به تک اعضای خانواده باشد، به همین منظور قصد داریم که در این شماره از روزنامه اجرا‌هایی که مورد‌توجه مخاطبان بوده را به شما معرفی کنیم تا شاید شما هم برای دیدن آنها به تماشاخانه‌ها مراجعه و چراغ این صنعت مهجور را روشن نگاه دارید.

آخرین داستان بکت
اجرایی که از ٢٤ اردیبهشت ماه در عمارت نوفل لوشاتو آغاز شده و تا پایان روز ٢۵ خرداد‌ماه ادامه‌دارد. این اجرا به نویسندگی و کارگردانی افشین قاسمی و با بازی سامان علیزاده و همچنین افشین قاسمی در روز‌های اکران با اقبال مخاطبین مواجه شده و توانسته در سایت تیوال، نمره خوب ٤ از ۵ را کسب کند.
بلیط‌های این اجرا با قیمت ١١٠ هزار تومان در سایت تیوال به فروش می‌رسد و مخاطبان می‌توانند با مراجعه به این سایت اقدام به خرید کنند. در توضیحات این نمایش آمده است «ذهن لایه‌های پیچیده‌ای داره که اگر استفاده نکنی شروع می‌کنه به خوردن مغز. باید براشون چیزی داشته باشی»

کمدی الهی
نمایش کمدی الهی با برداشتی آزاد از کتابی با همین نام به قلم دانته آلیگیری، اجرای خود را از ٢٧ اردیبهشت ماه آغاز کرده و تا روز ٢٢ خرداد‌ماه برای علاقه‌مندان به این سبک در سالن کاخ هنر به نمایش درمی آید. نمایش کمدی الهی به‌کارگردانی پوریا گلستانی و تهیه کنندگی مجموعه فرهنگی هنری کاخ هنر و با بازی یاسر خاسب، سپاس رضایی و غزاله روغنی توانسته در مدت تقریبا یک ماهه اجرا، نظر مخاطبان را به خود جلب کند و نمره خوب ٤. ١ را از تماشاگران این اجرا به‌دست بیاورد. در خلاصه داستان آمده است «کمدی الهی سفر انسان معاصر است به جهان مردگان و بازدید از سه بخش دوزخ، برزخ و بهشت»

بیژن و منیژه
روایتی عاشقانه از قصه عاشقانه و موزیکال بیژن و منیژه این‌روز‌ها میزبان مردم در سالن دو پردیس تئاتر شهرزاد است. این کنسرت نمایش که با نمره ٤. ٣ یکی از پرفروش‌ترین اجرا‌های چند ماه اخیر است از ٢ اردیبهشت ماه اجرا‌های خود را آغاز کرده و تا ٢٢ خردادماه روی سن خواهد بود. بلیط عاشقانه موزیکال بیژن و منیژه به نویسندگی و کارگردانی شکرخدا گودرزی و بازی قربان نجفی و شهرام نجاتی و محسن بهرامی و جمعی دیگر از بازیگران تئاتر، با قیمتی مابین ٢٠٠ تا ٣۵٠ هزار تومان هم‌اکنون در سایت‌های فروش بلیط در دسترس علاقه‌مندان است و مخاطبان می‌توانند به‌راحتی برای تماشای این اجرا اقدام به خرید کنند. در خلاصه داستان بیژن و منیژه که برگرفته از شاهنامه فردوسی است آمده «داستان بیژن سردار جوان ایرانی است که دلباخته منیژه می‌شود که دختری تورانی است»

کوچه عاشقی
کنسرت نمایش کوچه عاشقی از آن نمایش‌های پرستاره است که این‌روزه در کاخ سعدآباد و ایوان عطار میزبان علاقه‌مندان است. این اجرا به‌کارگردانی سیدجلال‌الدین دری و تهیه کنندگی علیرضا حقیقی قریب از ١٨ خرداد کار خود را آغاز کرده و تا ١۵ تیر میزبان علاقه‌مندان است. امیرحسین آرمان، صدف بهشتی، حمیدرضا ترکاشوند، محیا دهقانی، سولماز غنی و محمدرضا مالکی از بازیگران این اجرای پربازیگر هستند. قیمت بلیط اجرای کوچه عاشقی کمی نسبت به دیگر اجرا‌ها متفاوت است و مابین ٢٠٠ تا ٦٠٠ هزار تومان به فروش می‌رود. در خلاصه داستان آمده است «دختری به نام مهتاب که عاشق خواننده و بازیگر تماشاخانه فردوسی است روز ۲۸ مرداد سال ۳۲ به قتل می‌رسد. کمیسر وجاهت و دستیارش ممسنی مسئول پیگیری هستند اما در کوچه عاشقی همه عاشق می‌شوند»

گالیله
نمایش گالیله به تهیه کنندگی آزیتا موگویی و کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که این‌روز‌ها لقب پرفروش‌ترین را هم یدک می‌کشد از ٢٩ فروردین سال‌جاری میزبان مردم در سالن اصلی تئاتر شهر بوده است. این اجرا به نویسندگی برتولت برشت توانسته در مدت اکران تقریبا طولانی اش مخاطبان زیادی را به سالن بکشاند و آنها را در پایان، راضی از سالن بدرقه کند. بلیط این نمایش که بازیگرانی همچون فرهاد آییش، صدف اسپهبدی، شهروز دل افکار، المیرا دهقانی و آرش فلاحت پیشه در آن به ایفای نقش می‌پردازند از ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار تومان با توجه به‌جای صندلی در سالن، به فروش می‌رسد. در خلاصه داستان آمده است «زندگی گالیله، یکی از مهمترین آثار برتولد برشت است که در سال ۱۹۳۸ نگاشته شد و درباره چالش‌ها و کشمکش‌های دانشمند بزرگ قرن هفدهم، گالیله و سلطه و ممانعت‌های کلیسا با دستاورد‌های علمی و حقایق هستی‌ست»

امشب به صرف بورش و خون
همکاری مهدی یزدانی خرم در قامت نویسنده و صابر ابر در قامت بازیگر و کارگردان به تازه‌ترین اثر ابر با عنوان امشب به صرف بورش و خون ختم شده است. تئاتر سولویی که از ٢٢ فروردین به میزبانی بلک باکس پردیس تئاتر باغ کتاب آغاز شده و تا ٢٢ تیر سال‌جاری ادامه‌دارد. بلیط این نمایش که از مخاطبان نمره ٤. ٣ را دریافت کرده در سایت‌های فروش بلیط ٣٠٠ هزار تومان قیمت‌گذاری شده و به دلیل استقبال فراوان به‌سختی می‌توان اقدام به تهیه آن کرد. در خلاصه آخرین ارائه صابر ابر آمده است «سرگذشت دختری که بنا به دلایل نا‌معلومی دست به خودکشی‌زده و اکنون، پس از مرگش، همسر او به بازخوانی و بازگویی رخداد‌های زندگی وی می‌پردازد»

بُرِش نهایی
از اجرا‌هایی که به دلیل حضور چهره‌ها مورد‌توجه قرار‌گرفته برش نهایی است. این اجرا به‌کارگردانی سعید دشتی و نویسندگی صالح علوی‌زاده و بازی خواننده معروف آرش عدل پرور و صحرا اسداللهی با قیمتی مابین ٢٩٠ تا ٣٩٠ هزار تومان از ٢١ خرداد تا ۵ تیر به میزبانی تماشاخانه ایران مال روی صحنه رفته است. این اجرا که تقریبا ٦٠ دقیقه زمان دارد این‌روز‌ها با صدای آرش مورد‌توجه مخاطبان قرار‌گرفته و مخاطبانی فراوانی را به سالن تئاتر کشانده است. در خلاصه داستان آمده است «سارا، سوپر استار زن سینما درگیر ماجرای گروگانگیری دختر کوچکش برکه شده و وارد قصه‌ای پیچیده می‌شود»

آرت
علیرضا کوشک جلالی کارگردان و مترجم معروف و صاحب‌سبک این بار در آخرین کارش در سالن نوستالژیک ایرانشهر، آرت را به روی صحنه برده است.
اجرای آرت به نویسندگی یاسمینا رضا و بازی آرمین رحیمیان، سام کبودند و محمد صدیقی مهر از آن دست کار‌هایی است که در مدت اکران بسیار مورد‌توجه مخاطبان قرار گرفت. آرت از ٢٧ اردیبهشت اجرا‌های خود را آغاز کرده و تا اول تیرماه اجرا‌های خود را در سالن ایرانشهر ادامه خواهد داد. مخاطبان می‌توانند بلیط این اجرا را در سایت‌های فروش بلیط با قیمتی از ٢٢٠ تا ٢٦٠ هزار تومان تهیه کنند. در خلاصه داستان این اجرا آمده است «تم اصلی نمایشنامه آرت خودفریبی و دروغ است. یاسمینا رضا در مصاحبه با گاردین: «خودفریبی و دروغ گفتن به دیگران عنصر مسلط نهاد بشری است. این دروغ‌گویی و خودفریبی ناشی از احساس غرور، حسادت، ترس و درآمیختن با دیگران است. خودفریبی و دروغ امروز حکومت می‌کند»
 
این دنیا یه کنسرت به من بد‌هکاره
از آن دست اجرا‌هایی که یکبار دیدنش کم‌است. این نمایش که در سال گذشته با استقبال فراوان مخاطبان چندین بار تمدید و در دیگر شهر‌های کشور نیز به روی سن رفت، از ٢١ خرداد‌ماه دوباره در تهران و پردیس تئاتر شهرزاد روی سن رفته و مخاطبان می‌توانند با مراجعه به سایت‌های فروش، با پرداخت ٢٠٠ تا ٣۵٠ هزار تومان بلیط این‌رویداد را تهیه کنند. این دنیا یه کنسرت به من بد‌هکاره به‌کارگردانی سهندخیرآبادی و با بازی امیرمهدی ژوله و الیکا عبدالرزاقی از آن دست کار‌هایی است که مخاطب را راضی از سالن بدرقه می‌کند. در خلاصه داستان آمده است «مهران مردی میانسال است که تصمیم گرفته بحران‌های زندگی خود را با مخاطب در میان بگذارد»

مرگ با طعم نسکافه
بابک صحرایی در جدید‌ترین کارش اقدام به ساخت و اجرای مرگ با طعم نسکافه کرده است. عمارت نوفل لوشاتو این‌روز‌ها میزبان این اجرا است و با توجه به اطلاعیه گروه سازنده احتمالا تا ٢٢ خرداد‌ماه روایت و اجرای مرگ با طعم نسکافه در این سالن ادامه‌دار باشد. این اجرا در مدت تقریبا یک ماهه اجرا توانسته نمره قابل‌قبول ٣. ٤ را از مخاطبان دریافت کند. بهنام شرفی، نیکی مطفری و گلناز عباسی از بازیگران این اجرا هستند که بلیط آن حدودا از ١٩٠ هزار تومان شروع و تا ٢۵٠ هزار تومان به فروش می‌رسد. در خلاصه داستان آمده است «برشی از خنده‌ها و گریه‌های زندگی که در تاریخی صد‌ساله روایت می‌شود»

علی کلانتری
https://siasatrooz.ir/vdcfy1dycw6d0ea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی