سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۶
کد مطلب : 129777
حکم دادگاه کانادا و ابطال سال‌ها جوسازی ضدایرانی

تایید سهل‌انگاری اوکراین در سقوط پرواز 752

تایید سهل‌انگاری اوکراین در سقوط پرواز 752
دیوان عالی ایالت انتاریو در کانادا، خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین را به خاطر «سهل‌انگاری» در اعطای مجوز پرواز به هواپیمای اوکراینی مقصر شناخت و اوکراین را از نظر قانونی مسئول پرداخت غرامت کامل به خانواده‌هایی دانست که بستگان‌شان را 18 دی 1398 (8 ژانویه 2020) در حادثه شلیک به هواپیما در آسمان تهران از دست دادند.
 دادگاهی عالی در کانادا بعد از 18 جلسه دادرسی (نوامبر سال ۲۰۲۳ تا ژانویه  (2024 بالاخره حکم خود را صادر کرد و با تأکید بر اینکه «شرکت هوایی اوکراین نتوانست ثابت کند که با سبک و سنگین کردن احتمالات در دادن اجازه به پرواز پی‌اس۷۵۲ در ترک تهران مرتکب کوتاهی نشده است» اعلام کرد شرکت هوایی اوکراین، «مراقبت استاندارد» را بر اساس قوانین هوایی بین‌المللی در دادن اجازه پرواز به آن هواپیما کاملا انجام نداده و بر اساس آخرین اطلاعات موجود، ایمنی را ارزیابی‌ نکرده است. بر اساس حکم دادگاه عالی ایالت انتاریو، مسئولیت قانونی پرداخت کامل غرامت به خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را در سقوط پرواز پی‌اس ۷۵۲ از دست دادند، بر عهده هواپیمایی بین‌المللی اوکراین است.
خانواده‌های شاکی در این شکایت که در دادگاه عالی انتاریو مطرح شد، شرکت هوایی اوکراین را به دلیل دادن اجازه پرواز به اهمال متهم کرده بودند.
به گزارش گلوبال نیوز، «قاضی یاسمین اکبرعلی گفت که دلیل سهل‌انگاری UIA (خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین) این بود که ساعاتی قبل از پرواز 752، ایران برای انتقام از ترور شهید سردار قاسم سلیمانی، یکی از سران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موشک‌های بالستیک را علیه نیروهای آمریکایی در عراق شلیک کرده بود و برای ضدحمله در حالت آماده‌باش قرار داشت. این حکم پس از یک محاکمه 18‌روزه در تورنتو صادر شد.»
این رسانه به نقل از «جو فیورانته» از وکلای پرونده و جزو تیم حقوقی پرونده نوشت: «این یک نتیجه مهم برای موکلین ماست که عزیزان خود را در سقوط پرواز 752 از دست دادند. برای اولین‌بار، خانواده‌ها اکنون پاسخ کاملی به نقش UIA (خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین) در این تراژدی وحشتناک دارند. این حکم به این معناست که UIA نمی‌تواند غرامت قابل پرداخت به خانواده‌ها را به 180000 دلار برای هر مسافر محدود کند واکنون موظف به پرداخت خسارت کامل خواهد بود.»
گلوبال نیوز افزود: « متعاقب صدور حکم، (ن.س) یکی از شاکیان پرونده گفت: «من و خانواده‌ام از حکم دادگاه بسیار خوشحالیم. پس از اینکه تقریباً در تمام مدت محاکمه در دادگاه نشستم، از زحمات و تلاشی که وکلای من از کمپ فیورانته و هاوی ساکس و هنری در دادگاه انجام دادند سپاسگزارم. »پل میلر دیگر حقوقدان این پرونده هم گفت: «این حکم پیامی قوی به خطوط هوایی بین‌المللی می‌فرستد که باید ایمنی مسافران خود را در اولویت قرار دهند.»حکم دادگاه کانادا در شرایطی صادر شد که کانادا، اوکراین، بریتانیا و سوئد تیر ۱۴۰۲ شکایتی از جمهوری اسلامی ایران را در دیوان دادگستری بین‌المللی به ثبت رساندند و حال رای دادگاه کانادایی، یک برگ تازه به پرونده شکایت علیه کشورمان  اضافه می‌کند.در همین ارتباط در اقدامی خلاف عرف دیپلماتیک، «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران در توئیتی گستاخانه و غیر منطقی نوشت: «ایران در ارائه پاسخ‌گویی یا پرداخت غرامت برای سرنگونی پرواز PS۷۵۲ کوتاهی کرده است. ما متعهد به پیگیری شفافیت، عدالت و پاسخ‌گویی در این زمینه برای قربانیان و خانواده‌های آنها هستیم. امروز، کشورهای بریتانیا، کانادا، سوئد و اوکراین روند دادرسی مربوطه را در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز کرده‌اند.»بی‌بی‌سی فارسی نیز با هدف احساسی کردن فضا مدعی ‌شد: «اعضای خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی پس از اعلام تصمیم بریتانیا، کانادا، سوئد و اوکراین برای طرح پرونده سرنگونی هواپیمای مسافربری ۷۵۲ اوکراین در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه اشک ریختند، یکدیگر را در آغوش کشیدند و به هم تبریک گفتند. خانواده‌ها پس از نشست خبری در تورنتو خواستار پیگیری پرونده تا مجازات آمرین آن شدند.»این جوسازی رسانه‌ها و مقامات غربی در حالی صورت گرفت که آنها در پرداختن به موضوع، چند اصل مهم و اساسی را عامدانه از قلم انداخته‌اند.
نخست؛ پس از واقعه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی، رسیدگی قضایی همه‌جانبه به این پرونده بر اساس اصول صلاحیت سرزمینی، صلاحیت ذاتی و صلاحیت محلی و شخصی توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران آغاز و در 27 فروردین‌ماه 1402 احکام نهایی متهمان این پرونده صادر شد.دوم؛ رسانه‌های فارسی‌زبان معاند، در حالی بدون رعایت اخلاق حرفه‌ای به متهم کردن ایران در پرونده مذکور می‌پردازند که نیروهای مسلح ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن که در جهان بی‌سابقه است، تنها پس از سه روز تحقیقات و مشخص شدن زوایای این حادثه، مسئولیت کامل آن را پذیرفته و ضمن عذرخواهی رده‌های بالای فرماندهی از مردم، بر پیگیری قضایی و پرداخت حقوق قربانیان این حادثه تاکید کردند.این اهتمام همه‌جانبه در حدی بود که اتباع ایرانی حادثه مذکور از سوی بنیاد شهید به عنوان شهید شناخته شد و برای هر قربانی نیز 150 هزار دلار و یا معادل یورویی آن به عنوان غرامت تعیین و پرداخت شد.در همین حال جمهوری اسلامی در اقدامی انسان‌دوستانه و داوطلبانه ضمن ارائه طرح تشکیل کمیته‌ای مشترک با کشورهایی که اتباعشان در این هواپیما حضور داشتند، جعبه سیاه هواپیما را برای بررسی در اختیار طرف‌های مقابل قرار داد.این رسانه‌ها اما در کمال وقاحت، نه تنها این همکاری گسترده ایران را بیان نمی‌کنند، بلکه اذعان تیم‌های کارشناسی اوکراینی، کانادایی، فرانسوی و... مبنی بر غیر عمدی بودن و نقش خطای انسانی در این حادثه را سانسور می‌کنند.
https://siasatrooz.ir/vdca0on6049nu01.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی