چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۲
کد مطلب : 129788
آنچه باید نامزدها در رقابت‌های انتخاباتی جدی بگیرند

رعایت اخلاق، انتخاب رئیس جمهور شایسته

رعایت اخلاق، انتخاب رئیس جمهور شایسته
انتخابات همیشه محل منازعات از جنس بد اخلاقی بوده است، نمونه بارز آن، انتخابات 88 بود که با برگزاری مناظره‌های انتخاباتی به اوج خود رسید و بداخلاقی و بی‌اخلاقی‌ها باعث شد تا فضای سیاسی اجتماعی کشور ملتهب شود.
اتفاقات و اغتشاشات سال 88 تا مرحله بحرانی پیش رفت و هر یک از طرفین بر آتش آن می‌افروختند، اما به هر حال آن فتنه و آشوب نیز پایان یافت.
اکنون در آستانه یک انتخابات زودهنگام قرار داریم، انتخابات ریاست جمهوری که 8 تیر ماه برگزار می‌شود و به دلیل از دست دادن رئیس جمهوری مردمی، از اهمیت زیادی هم برخوردار است.
با صراحت می‌توان گفت که مهمترین عامل پیروزی شهید سید ابراهیم رئیسی اخلاق مداری او در زمان تبلیعات انتخاباتی و مناظره‌ها بود، تا جایی که در مناظره‌های انتخاباتی رقبای او هرچه خواستند علیه‌اش گفتند اما او بد اخلاقی و بی‌اخلاقی نکرد.
انواع تهمت‌ها و افترا‌ها در زمان مناظرات انتخاباتی به رئیس جمهور شهید زده شد. حتی او را بی‌سواد نیز خواندند و گفتند تا 6 کلاس بیشتر درس نخوانده است، اما همه آنها گذشت و تمام شد و سید ابراهیم رئیسی با عزت رفت و آنهایی که با او بی‌اخلاقی کرده بودند شرمنده شدند.
اکنون نیز به زمان برگزاری مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، مناظراتی که می‌تواند در عین نشان دادند یک بحث و مناظره چالشی با رعایت اخلاق برگزار شود و از ایجاد فضای ناسالم تبلیغاتی جلوگیری کند.
مناظرات انتخاباتی محلی برای انتقام یا تسویه حساب‌های سیاسی نیست، تفاوتی که میان فرهنگ ایرانی اسلامی با دیگر فرهنگ‌ها وجود دارد باید در صحنه‌هایی چون رقابت‌های انتخاباتی نشان داده شود.
رهبر انقلاب در 14 خرداد سالروز رحلت حضرت امام با تأکید بر ضرورت حاکم بودن اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی بین نامزدها گفتند: بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند و به آبروی ملی هم لطمه می‌زند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: صحنه انتخابات، صحنه عزت و حماسه و رقابت برای خدمت است نه میدان کشمکش برای تصاحب قدرت، بنابراین کسانی که وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند، رعایت اخلاق را وظیفه خود بدانند تا خدای متعال دل‌های مردم را به بهترین گزینه هدایت کند و ان‌شاءالله یک رئیس‌جمهور شایسته برای ملت ایران تعیین شود.
در این زمینه آیت‌الله احمد جنتی دیروز در جلسه شورای نگهبان به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری که روز جمعه ۸ تیر برگزار خواهد شد اشاره کرد و گفت: امیدواریم نامزدهای انتخابات و طرفداران آن‌ها با رعایت موازین قانونی و آموزه‌های اخلاقی در تبلیغات انتخاباتی خود، زمینه‌ساز برگزاری انتخاباتی شایسته نظام مردم‌سالاری دینی شوند.
محسن رضایی نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت؛ «رعایت ‎اخلاق از سوی نامزدها در رقابت‌های انتخاباتی که همگی سابقه حضور در جبهه در دفاع مقدس را دارند، نه تنها با مرام آنها سازگار است بلکه یک امر خداپسندانه و در چارچوب ارزش‌های انقلاب است.»
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز در همین باره گفت: اگر تبلیغات انتخاباتی سالم باشد و کاندیداها در فضایی سالم به رقابت با یکدیگر بپرداند و برنامه های خود را ارائه کنند، قطعا بر روی مشارکت مردم در انتخابات اثرگذار خواهد بود. وی ادامه داد: اگر کاندیداها نقدی دارند باید دلسوزانه باشد نه اینکه آن را تخریبی بیان کنند. رقابت سالم کاندیداها می تواند به افزایش مشارکت مردم در انتخابات کمک کند. وی تاکید کرد: کاندیداها باید در فرصت تبلیغاتی که دارند برنامه های عملیاتی به جامعه ارائه کنند. گفت‌وگوی صادقانه با مردم منجر به افزایش مشارکت در انتخابات خواهد شد. کاندیداها باید رقابتی مبتنی بر رفاقت با یکدیگر داشته باشند.
https://siasatrooz.ir/vdcc4oqs42bqim8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی